Friday, May 24, 2013

Lite tankar kring....

Hej hopp! Jag går inte direkt på hög varv idag, har snarare varit en latmask idag och inte hunnit med så mycket förutom en maskin med tvätt :D ... sitter nu och försöker skriva lite på det individuella uppgiften. 
Förresten så går det mycket känslor, funderingar och tankar hos mig kring de oroligheter/upplopp som händer i Stockholm just nu. Jag läser mycket artiklar, följer händelser på facebook och blir dragen med i diskussionerna.
 Det vi har läst i skolan och det jag har lärt mig under det senaste året har verkligen gett mig verktyg att analysera och förstå detta och liknande fenomen på ett helt annat sätt än tidigare, samtidigt som jag är fortforande väldigt mycket "jag" och har kvar mina starka åsikter och opinioner om frågor kring invandringspolitik, integration och segregation i samhället. Jag hoppas innerst inne nu att våldet upphör, att polisen och brandkåren får det stödet de behöver just nu, och att alla som sitter i maktpositioner tänker långsiktigt och att det kan finnas fredligt hantering av problemen. 
I förgårnatt brann det i en restaurang i Skogås C. Alltså mitt centrum. Där jag går och handla, träna, mm. När jag åkte till skolan igår morse var tunneln och gatan avspärrad så polisen och brandkåren kunde göra sitt. Det man känner sig är inte rädd, snarare less och frustrerad. Jag förstår verkligen inte poängen eller vad man tror man kan åstadkomma med detta våldet och förstörelse, jag gör verkligen inte det, men det påverkar mig på ett helt annat sätt när man på nära håll får se vilka konsekvenser detta våld har för oss vanliga, hederliga medborgare. 
ICA Skogås tvingas ha 50% utförsäljning pga brand
 o många tyckte det var värt att köa för :)

Friday again, haven't done much today, other than wash a load of laundry :) Been having a lot of thoughts and feelings about the unrest and vandalism going on in different parts of Stockholm the past few days. I really hope it'll be resolved quickly, that the violence will end, that the police and firebrigade gets all the support they need, and that those who find themselves in positions of power will think long-term and find peaceful ways to go about handling the problems. I'm really frustrated and don't understand the point of vandalism and violence, I don't think that anything will be achieved by burning cars and attacking police stations, no matter how unjust you think the goverment has been to you or how segregated you feel. It's just senseless.
There was a restaurant fire in our centrum the night before last, just completely senseless, pointless. But it affects you in a different way when it's in your own back yard, I mean that's where I shop, go to the gym and the pharmacy. It's really sad that the people most affected are innocent, decent citizens who don't deserve this.










No comments:

Post a Comment