Friday, March 21, 2014

Kära CSN....

Fredag igen! Så skönt! Det märks verkligen att vi går mot ljusare tider, det är ljust när man vaknar på morgnarna nu och inte mörkt så tidigt på em - härligt! Ett par dagar sedan fick jag ett brev från CSN, ett sådant där roligt brev där de vill ha kontrolluppgifter från mig för att försäkra att jag inte har fått för mycket pengar och är därmed återbetalningsskyldig. Skoj. Jag tycker verkligen att så långe mitt studieresultatet inte påverkas och man klarar av att plugga och jobba samtidigt, så kan de ge f*n i hur mycket jag tjänar!!
Problemet är att de vill ha uppgifter från 2012. Alltså från 2 år sedan. Som om alla sparar lönespecar i flera år... Som tur är, så jag har haft med de att göra förut och vet av erfarenhet att det brukar bli krångel, och ja, jag sparar faktiskt alla mina lönespec, men hade ett tag också e-lönespecar och några av de är försvunna. Det som gör det hela ännu roligare är att jag har alltid haft flera arbetsgivare, så det är ett j*kla pussel det där med att försöka räkna ut bruttolön från varje månad från typ 3 olika arbetsgivare och få det att stämma med både CSN och Skatteverkets uppgifter.
Jag är inte byggd för att räkna och hålla på med siffror, det är jag bara inte, så jag är SÅ tacksam att Mats har ett huvud för det. Igar satt vi i ett par timmar, kollade Skatteverkets hemsida, CSN, och banken ( juste! jag bytte ju bank också där under andra halvåret 2012!) och mina gamla papperslönespecar och försökte få allting att stämma. Jag borde inte behöva betala tillbaka någonting.... enligt vara beräkningar, eller bara en mindre summa. Så nu ska CSN få ett stort hög med papper ditskickad och jag hoppas sedan att det räcker. Vi har även bestämt att jag ska sluta ta studielån och att vi ska försöka klara oss ändå. Ett tuff beslut, men det blir nog bättre för oss i längden.  Ha en super trevlig fredag!

No comments:

Post a Comment