Tuesday, September 18, 2012

Working hard or hardly working?

Today was my 2nd intro shift at Stortorp. Last time I worked the evening, so today it was time for me to experience the dayshift. I still am very amazed and impressed at the difference between state-run and privately-run institutions. Today we were 6 people taking care of 14 patients. I've never been in such a well-staffed work environment.
I started at 08.00 this morning, by 09.00-ish we were completely done with the morning routine. It's so luxurious to not have to worry about cooking (there's a central kitchen and the food comes up, ready for service), they don't have to clean AT ALL, and all the linens get sent away to get laundered, so there's very little washing involved. It was borderline boring, because there were so many hours with nothing really to do, but it's a nice change from the stress and fast pace of my job.  I've already booked another weekend of work, and I'm really happy it worked out to be able to pull some extra shifts at Stortorp.

Idag har jag varit på Stortorp igen på mitt andra intropass. Det är ganske standard att man kör intro med en kvällspass och en dagpass. Eftersom jag jobbade kväll förra gången så var det dags för mig att bekanta mig med rutinerna på dagen. Jag har aldrig haft det så lungt och lyxigt- idag var vi 6 personal på 14 boende. Otroligt häpnadsväckande vilken skillnad det är mellan kommunaldrivna boende och de privata. Helt sjukt egentligen. Här finns det ett centralt kök, de får maten upp (alla typer av kost!), fardiglagade och klart, de behöver inte städa över huvudtaget, inga rum, ingenting. Alla sängkläder och handukar skickas iväg för att bli tvättade, de behöver inte hålla på köra tvättmaskinerna dygnet runt. 
Jag började 08.00 imorse, efter ca en timme var vi helt klara med morgonarbetet. Det var nästan så att det var tråkigt, eftersom det fanns typ inget att göra större delen av passet. Samtidigt är det skönt att man har tid att utföra ett noggrannt arbete, att saker får faktiskt ta tid och att man slipper stresset och det konstanta presset jag kände på mitt gamla jobb. Jag har redan bokat in mig på en helg till i slutet på månaden, och jag är ödmjukt tacksam att det har gått så bra att fixa ett extra jobb, som jag hittils iaf, trivs rätt bra med.

No comments:

Post a Comment