Wednesday, December 5, 2012

Snow storm!

Vi fick gå upp för denna backen för att komma till stationen, det syns inte så bra, men snön var upp över knäna :D
Almost there!! Nästan framme vid pendeltågstationen efter ca 40 min promenad!!!
Vilken galen dag! Vaknade till en färsk lager snö, det hade varit och fortforande var snöstorm ute.Vi hade ju egentligen en lång dag idag, och föreläsningar har hittils varit väldigt givande och viktig, så trots väntade förseningar på vägen till skolan, hann jag faktiskt dit i tid. Tittade ut genom fönstret ganska mycket på fm, tyckte det såg så dystert och kallt ut. Vid lunchen had någon hört på radio att det skulle vara stora indragningar i trafiken, mycket förseningar och SL uppmanade folk att börja ta sig hem, för läget skulle bara blir värre.
Jag bestämde mig då för att ta mig hem, och skippa em lektionen. Det visade sig att lektionen blev inställd, och folk började försöka ta sig hem. SLs hemsida gick inte att komma fram till, uppenbarligen många som försökte komma åt den samtidigt.  
Det gick inga bussar alls på hela söder om stan. All buss trafik hade dragits in pga halka och oplogade vägar, bussarna tog sig inte fram helt enkelt. Kände mig helt vilse, hade ingen anning vad jag skulle göra för att komma hem! Jag och 2 klasskamrater bestämmde oss för att försöka gå mot Farsta strand, där vi kunde iaf ta pendeln. Vid det här läget hade t-banan även slutat att rulla, så det var inte heller något alternativ. 
Vi gick mitt i gatan, bilar kom bakom och tutade, men det fanns ingen trottoaren att gå på. Efter ca 40 min och mycket skratt kom vi fram till stationen. Ytterligare ca 50 min väntetid senare kom tåget och vi kunde ta oss hem. En hemresa som brukar ta ca 25 min, tog idag ca 2,5 timmar. Väl hemma så fick jag skotta lilla gången upp till huset. Det har varit en dag som jag sent kommer att glömma! Så skönt att vara hemma iaf!

Before
After
 

Nu kommer man fram till dörren iaf!




Crazy day! We had a snowstorm that basically took out all  public transportation. I managed to get to school on time, even though the trains and buses were late, but since it'd been snowing all night and all day, with high winds and snow drifts, there were absolutely no buses going after lunch in the entire south of Stockholm, the roads were just too difficult. Me and 2 classmates ended up walking about 40min in, sometimes, knee deep snow, in the middle of the road, to get to the nearest train station. Cars would come behind us and honk a little, but there was no sidewalk to walk on! After waiting another 50 or so min at the station (which was colder than the walk, cuz my pants were wet from all the snow), the train finally came and we were on our way home! Once I got home, I shoveled our walkway which was also covered in about knee-high snow! This will be a day I'll remember for a long time. Just so happy I made it home! :)

3 comments:

  1. glad you made it home. Will it be getting more snow next week? would I be able to travel to your place by bus, or would you still come to pick me up? It looks very cold to me, I will really enjoy the very white Christmas. Would I be able to go anywhere at all?

    ReplyDelete
  2. Well, at least I will be there for your birthday, have Christmas and New Year with you guys.

    ReplyDelete